top of page
  • אוסי שטיין, יעל אונגר ארנוב

דור ה- Z נרטב מהמים


Generation Z

דור ה-Z - דור "הילידים הדיגיטליים", מוגדרים כצעירים השייכים לקבוצת האוכלוסייה שנולדו קצת לפני תחילת שנות ה- 2000. מחקרים רבים עוסקים בהבנת המאפיינים של הדור ה- Z זאת בכדי להבין את אופן קבלת החלטותיהם, את מקור המוטיבציה שלהם, את ההשפעה של הטכנולוגיה על אופן התקשורת שלהם והיחסים שלהם את בני אדם אחרים. וגם בכדי לשווק להם יותר טוב את המוצר הבא.

אז מה מאפיין את ה"ילידים הדיגיטליים"

ידע - דור ה-Z נולד חשוף לידע זמין ואין סופי שפרוש בפניו ובכף ידו ולכן הוא גלובלי, ויזואלי וטכנולוגי, בני הדור הזה נוטים להסתמך על מנועי חיפוש יותר מאשר על בני אדם או ספרים. הם נחשפים לתכנים ולמסרים לעיתים ללא פילטרים מתאימים וללא התאמה גילאית

גיוון - חשיפה לאפשרויות, לתרבויות, לסגנונות חיים מייצרת גיוון פתיחות אליו וקבלתו, כך למשל בבני דור ה-Z צפויים להיות גידול של משפחות מעורבות הומואים, לסביות וטרנסג'נדרים. עודף האפשרויות לפעמים יותר בלבול ושאלה של זהות.

בדידות - בני דור ה-Z נתפסים כבודדים יותר, נמצאים שעות רבות מול המסכים, מקיימים קשררים חברתיים ברשתות חברתיות, נואשים לקשר וירטואלי או פיזי. הבדידות היא לפעמים כל כך עמוקה עד שהיא מובילה לחרדה ולדיכאון.

טכנולוגיה- בני דור ה-Z, נולדו לטכנולוגיה היא עוטפת אותם בכל פעילות הם רגילים לתעד ולהתעדכן על כל דבר באמצעות הטכנולוגיה, הם מחוברים לרשת לפחות 10 שעות ביום, הם מדברים טכנולוגיה כשפת אם ומחוברים בקשר אינטימי עם הטלפון ומרגישים אבודים בלעדיו.

הערצה- "הערצת חינם" מאפיינת את דור ה- Z בעוד שבדורות קודמים בני אדם נערצו על סמך כישורים מסוימים, תרבות הריאליטי צימחה דור של סלבריטאים "ללא כישורים".

הכרה- לדור ה-Z רצון עז להיות שונים ומיוחדים ואף לקבל הכרה על כך. "קיים חיפוש בלתי פוסק של הדבר וקבלת פידבקים אישיים על הביצועים שלהם

הם דור יצרתי וברוך בכישרונות הם יזמים וסקרנים ומעוניינים לחקור ולהתפתח, הם אינדיבידואליסטים, בני דור ה Z רגילים למולטי-טאסקינג ברמה הגבוהה, הם רגילים לקבל תוצאות מהר, להחליק את האצבע ימינה או שמאלה ולעשות הכל אונליין.

דור ה-Z במתח

במאמר שפורסם ב- American psychological association מצאו כי הצעירים היום הם פחות נהנתנים, ובודדים יותר מאי פעם בעבר. המחקרים מראים שהצעירים נמצאים תחת מתח משמעותי שלעיתים מוביל אותם להתנהגויות אלימות קיצוניות (דוגמת תופעת הירי בבתי ספר שנמצאת במגמת עליה בדור זה) חברי דור ה-Z נמצאים תחת לחץ וחרדה ומתקשים להתמודד עם משברים אפילו ברמת החדשות. לכן דור זה הוא סביר יותר באופן משמעותי מאשר דורות אחרים להגיע למצב של חרדה קשה ואף דיכאון. עוד עלה במחקר כי 91% אחוז חוו לפחות סימפטום פיזי או רגשי אחד בגלל מתח, ופחות ממחצית מרגישים שהם מסוגלים לשלוט בלחץ בו הם נתונים. לא במקרה צעירים רבים בני דור ה- Z נמצאים במצב של משבר, חרדה ודכאון, המתאפיינות בדכדוך, איבוד עניין במציאות, חוסר תקווה, עצב, רמת אנרגיה נמוכה, קשיי שינה, שינויים בתאבון ועוד. קשיים אלו עשויים לגרום לפגיעה משמעותית באיכות חייו של האדם המדוכא, במעגלים השונים אליהם משתייך: אישי, זוגי, משפחתי, חברתי ותעסוקתי. עוצמת הדיכאון עשויה להשתנות ולנוע על רצף שבין דיכאון קל ועד דכאון קשה, כך גם משך ההפרעה עשוי לנוע בין משך קצר וחולף לבין הפרעה כרונית מתמשכת.

הספינה טובעת – תצילו אותי!

חווייתו של הצעירים הסובלים מדיכאון כמו ספינה טובעת בסערה גדולה, המוקפת גלים גבוהים המתנפצים על דופן הספינה, תחושה של שקיעה, ללא כל דמות מסייעת ושומרת. החמרה בחוויה שכזו עשויה להביא את האדם לתחושה של חוסר אונים גדול, תחושה כי אין ביכולתו לסייע לעצמו ולו במעט, לפרוץ את מעגל הקושי. מה שמקשה עליו להתנהל במציאות חייו היומיות על כל היבטיה. חשוב לציין כי החוויה הינה סובייקטיבית לגמרי, לרוב אינה מחוברת למציאות חייו האובייקטיבית.

החוויה הדיכאונית מהדהדת עמוקות לתוך מערך הגוף-נפש של האדם:

- ייצור מוגבר של הורמוני דחק והגברת פעילותה של המערכת הלימבית כחווה איום מתמשך. מתוך כך הפחתה משמעותית ביכולת המשחקית (playfulness).

- הפחתת ייצור ומהירות ספיגה גבוהה, של הורמוני העונג המוחיים (בעיקר סרוטונין).

- הפחתה משמעותית ברמת האנרגיה הגופנית, תחושת down כללית.

WATER FOR THE ZEDS

המרחב המיימי כמרחב תרפויטי לטיפול במצבי משבר האופייניים לדור ה- Z :

המרחב המיימי מהווה מרחב תרפויטי מדויק מעצם היותו מרחב ממשאב, מחזק, נותן יותר מאשר לוקח. בשהות במרחב המיימי מייצרים המים לצעיר אשר נמצא במשבר מעין ערסל אנרגטי המסייע לו לאגור מחדש את נוזל החיים ולהסכים להשתמש בו.

המים מזמינים את הצעירים לפתוח ערוצים חסומים של דימיון ומשחקיות (playfulness), מאפשרים להם לשוב לאנרגית החיים הילדית, בה מותר לשחק וליצור ללא פחד ושיפוטיות עצמית. השהייה במים מסייעת בפתיחת צוהר לתוך הבועה הסגורה בא שוהה דור ה-Z הבודד, מאפשרת הפחתת הקהות והניתוק הרגשי, מסייעת להתחברות מחודשת פנימה והחוצה. התחברות זו מביאה תחושת ביטחון שמסייעת להעלאת המוטיבציה לקשר עם העולם החיצון וליצירת תקשורת עם מעגלי החיים אליהם משתייך האדם.

המוקדים המרכזיים לטיפול לפי שיטת water therapy

- הרגעה וויסות, במצבי משבר ודיכאון נבקש לעורר, להחיות, למשאב, לחזק.

- חיבור לכוחות החבויים באדם, סיוע בהנכחת המשאבים ושמירה עליהם מפני דעיכה, חיזוק המסוגלות הבסיסית.

- חיבור לתקווה, לאמונה, לאופטימיות, "לחצי הכוס המלאה".

למידת מים water learning :

מתמקדת בראש ובראשונה בחיזוק יכולתו של האדם, לאסוף ולהחזיק את המערך הפנימי שלו. המים מהווים מעין "מטען עצום", רחב ממדים שמאפשר למטופל לחוש את כוחותיו הפנימיים והן את היכולת לקבל ולספוג את הכוחות מן החוץ. המרחב המיימי מהווה בטרית ענק המספקת כוחות אדירים ברגעי נפילה. המים מעודדים את האדם להשתמש באמונה ומתוכה לחוש את התקווה. המים משמחים את הגוף ואת הנפש ומבאים את האופטימיות. בשונה מהחוויה של הבדידות, המשבר, הדיכאון והקושי המתמשך, המאפיינת את דור ה-Z המים מזכירים לאדם את היכולת להיות "בכאן ועכשיו", לחוות את המציאות הנוכחית ואת יתרונותיה.


223 צפיות
bottom of page