top of page
  • אוסי שטיין, יעל אונגר ארנוב

כשהריון פוגש מים - טיפול רגשי במים לנשים בהריון


לפני מספר חודשים הגיעה אלי חגית (שם בדוי, הפרטים המדויקים טושטשו בכדי לשמור על חיסיון המטופלת), בחורה בת 28, בהריון ראשון. חגית הגיעה נסערת וחרדה וספרה כי השינויים אותה חווה בגלל ההריון מעוררים בה לחץ נפשי, קושי וכאבים גופניים. כבר בשיחה ראשונית עם חגית זיהיתי כי עוברים על חגית שינויים רבים, גופניים ורגשיים אותם היא חווה אך לא מצליחה להכיל ולעכל אותם. באותה שיחה ראשונית חגית ספרה לי בין היתר כי חוותה הפלה טבעית בהריון קודם, דבר אשר מוסיף המון לחץ, חשש מאובדן ומאיבוד שליטה בהריון הנוכחי אותו עוברת.

טיפול רגשי במים לנשים בהריון

הגוף מתכונן ללידה, אבל מה עם הנפש?

אישה בהריון חווה לאורך תהליך ההיריון, פחדים שונים ביניהם הפחד לאבד את ההיריון, הפחד מהשינוי הגופני, הפחד מחוסר יכולת להתחבר לאימהות ולתינוק, הפחד מהלידה והכאב ועוד... מתחילת ההריון מתחוללים שינויים משמעותיים בגוף האשה, גופה משתנה, מתחיל לרפד את עצמו לקראת העובר. גוף האישה עובר תהליכים גופניים, שינויים במצב הרוח, בטעם ובחשקים לאוכל, בחילות, שינוי במשקל, כאבי גב, ואגן, שינויים הורמונליים , קושי לישון אשר יוצרים לעתים קרובות תחושות מבלבלות ואף סערת רגשות. נשים רבות מקבלות זאת בברכה ואהבה אולם ישנן נשים החוות קושי וחוסר חיבור לשינויים אלו. כפי שהגוף שלנו מתכונן ללידה ונערך לקראתה, כך גם חשובה ההכנה הנכונה לנפש שלנו.

רחם בתוך רחם

המים הפנימיים הנוצרים בגוף במהלך ההריון (מי השפיר בהם מתפתח העובר) יוצרים אצל נשים חיבור עז למים ומניעים אותן לחפש מים חיצוניים. עבור אישה בהריון כניסה למים מאפשרת יצירת רחם בתוך רחם. בהקשר הטיפולי, המרחב המיימי מהווה מעין "רחם מיטיב" שמזמין את האישה לנוח בתוכו, להתמלא, להתחבר ולהיות מוזנת. כניסה למרחב המיימי מאפשרת יצירת "אינקובציה כפולה"- האישה מהווה אינקובטור להתפתחות העובר, ואילו המרחב המיימי מהווה אינקובטור לחיבור לחוויית האימהות.

טיפול במים בהריון

שילוב בין מסע ומשא

ההריון הינו מסע עצום ליצירת חיים חדשים, ליצירת משפחה והמשכיות, ולצד זה, הוא גם מהווה משא אדיר על גופה ונפשה של האם. המים מסייעים לנו בשני היבטי התהליך, המסע והמשא. עבור תהליך המסע מסייעים המים בחיבור עם העובר, עוד בטרם היווצרותו. ומסיעים במסע לקראת הלידה ובהכנה המנטלית של האישה. בהיבט הפיזי, המים מסייעים בהחזקת המשא ההריוני בכך שהם מניעים, מפחיתים עומס ומפחיתים כאב. המרחב המיימי מסייע בהכנת הגוף הנשי לקראת הלידה בעזרת ריכוך, הגמשה והגדלת טווחי תנועה, ואילו בהיבט הנפשי, המים מסייעים בהפחתת הפחדים ויוצרים הכלה, ורגיעה.

חגית התחילה סדרת טיפולים רגשיים במים בקליניקת המים שלנו בטבעון, הכניסה למים יצרה עבורה סביבה מכילה המאפשרת ויסות והפחתת החרדה הכרוכה בהריון, מרחב מיטיב בעבודה עם דאגה ופחד. המפגש עם המים מאפשר לנשים בכלל, ולאלו החוות קושי בפרט, חיבור קל יותר לרעיון ההריון ולשינויים המאפיינים את תחילת ההריון.

תחילה חששה חגית מהמפגש עם המים, לחשוף את גופה שהשתנה מאז תחילת ההריון, ובעיקר להרפות אותו ולתת למים ולתנועתיות בהם לזרום ולהניע אותה. חשיבותם של המים בטרימסטר השני של ההריון מתמקדת ביכולתם להניע, לזרום, לחזק ולייצר משחקיות (playfulness).

טיפול רגשי במים משלב טיפול גופני ושיח טיפולי, בשלב זה התמקדתי עם חגית במעבר מהמצב הסגור והמכונס אל ההיפתחות, סייעתי לה לזהות את נקודות השינוי ולבחור כיצד היתה רוצה "להנכיח" את ההריון בעולם החיצוני. במהלך הטיפולים חוויתי יחד עם חגית את השינויים, היא למדה לקבל אותם, למדה להרפות ולנוח. המים החמימים אפשרו לה מנוחה, והפוגת הסטרס שחוותה. המים אפשרו לה לנוע בקלילות, להשתחרר מתחושת הכובד שהקשתה עליה והייתה לה זרה מתחילת ההריון. חגית חזרה לישון טוב, החששות עדין קיימים אך הם אינם מנהלים אותה, היא מתכוננת ללידה, ומאפשרת גם לנפש להירגע ולהרפות את הלחץ בו הייתה שרויה. היא מתחברת יותר אל גופה, עם השינויים שחווה.

המרכז לטיפול רגשי במים מציע טיפולים רגשיים בשיטת WT לנשים בהריון, ליווי תהליכי ההריון, העוזרים להשתחרר מחרדות ופחדים ולהתפנות להתרגשות וצמיחה לקראת הלידה. למידע נוסף לגבי הטיפולים והרשמה התקשרו 04-9831962


31 צפיות
bottom of page